RECENZIJA: "Free State of Jones / Pobunjenik iz okruga Jones" (2016.) - Puno svega, a ništa konkretnog.

Filmovi inspirirani stvarnim događajima uvijek imaju neku posebnu težinu. "Free State of Jones" je snimljen prema nevjerojatnoj priči o Newtonu Knightu, južnjačkom farmeru i pobunjeniku koji je pokrenuo ustanak protiv Konfederacije za vrijeme Građanskog rata u SAD-u. Osim zanimljive povijesne teme, jedan od razloga zbog kojih se iščekivao ovaj film je Matthew McConaughey. Naime, on je trenutno jedan od najboljih glumaca današnjice i s nestrpljenjem se očekuje svaka njegova nova uloga. Iako je McConaughey i ovaj put dominirao filmom, "Free State of Jones" je nažalost tek prosječan uradak koji je mogao (i trebao) biti puno bolji. Glavni krivac za neuspjeh je scenarist i redatelj filma Gary Ross koji je 'natrpao' sadržaj s previše tema koje nije uspio sažeti u jednu kompaktnu cjelinu.

Godina je 1862., a Građanski rat u SAD-u između Unije i Konfederacije je u punom tijeku. Konfederaciju čini jedanaest južnjačkih robovlasničkih država koje su proglasile odcjepljenje od SAD-a. Navedeni rat se smatrao ratom bogatih za koje su se borili siromašni. Jedan od siromašnih je bio i Newt Knight, farmer koji je bio prisiljen boriti se na strani Konfederacije. Knight je bio ratni bolničar i nagledao se svakakvih strava i užasa na ratnom polju, a nakon što je njegov mlađi rođak stradao u njegovoj blizini za vrijeme borbe, Knight se odlučio pokopati dječaka i otići iz svoje postrojbe temeljem čega je proglašen dezerterom.

Progonjen od istih ljudi za koje se borio, Newton bježi iz svog doma i sklanja se u obližnju močvaru gdje susreće odbjegle robove s kojima će kasnije oformiti skupinu koja će pokrenuti ustanak protiv Konfederacije. Newton staje u obranu crnaca i bori se za jednakost, pravdu, slobodu i pravo govora za sve ljude neovisno o rasi ili boji.

"Pobunjenik iz okruga Jones" je prvenstveno biografska drama, ali zbog okruženja djelomično ga se može smjestiti i u ratne filmove. Naravno pogrešno je očekivati non-stop akciju, borbe i ratovanje od početka do kraja, ali smatram da treba napomenuti da je film izrazito brutalan i uvjerljiv u prikazima ratnih stradavanja. Takve scene nisu česte, ali kada dođe do njih, ostavljaju vrlo snažan utjecaj. Scenografija i fotografija su vrlo dobri, na trenutke čak i izvrsni. Borbe djeluju realno i surovo, a močvara u kojoj se Knight i ostali skrivaju je snimljena s nekoliko prekrasnih kadrova.

Film ima nekoliko velikih mana koje su ključne za izostanak željenog uspjeha. Jedna od njih je scenarij koji je preopširan. Iako film traje gotovo dva i pol sata, previše tema je dotaknuto, a kako to inače biva u takvim situacijama, sve teme su obrađene samo površinski. Vrlo teško (možda i nemoguće) je u 150 minuta obraditi Građanski rat, rasnu netrpeljivost, Ku Klux Klan, borbu za slobodu, posljedice rata i ropstva, suđenja nakon toga te takozvanu eru rekonstrukcije. Redatelj je vrlo dobro opisao i prikazao početno okruženje za vrijeme rata, ali da se zadržao na kraćem razdoblju dobili bi puno učinkovitiji i snažniji film. Također, veliki promašaj u režiji su skokovi radnje u buduća razdoblja. Takva prebacivanja iz jedne radnje u drugu dolaze neočekivano, djeluju potpuno nepovezano s aktualnim događajima i ne postižu nikakav učinak osim što zamaraju gledatelja.

Matthew McConaughey je priča za sebe. On je prisutan na sceni od početka 90-ih, ali tek negdje prije pet godina ("The Lincoln Lawyer") je krenuo stopama koje su ga dovele do tuda gdje se sad nalazi - među samom elitom Hollywooda. McConaughey ima nevjerojatnu sposobnost da se u potpunosti uživi u svoj lik, fizički i psihički. Tu mogućnost je izvrsno prezentirao u "Pobunjeniku iz Okruga Jones" gdje je Newtona Knighta predstavio vrlo autentično. Moram priznati da mi je već nedostajao Matthewov južnjački naglasak i ono njegovo dobro poznato mumljanje 'mm-hmm'. Stvarno sam uživao u njegovoj glumi. Napravio je i odličnu fizičku transformaciju. Kako bi utjelovio Newta Knighta što vjerodostojnije, pustio je kosu i bradu, a lice mu djeluje ispijeno. Sav zarašten, s masnom zalizanom kosom, pokvarenim zubima i grubim crtama lica ostavio je dojam čovjeka koji je puno toga prošao. S psihičke strane, nešto mi je nedostajalo kod Matthewovog Newta Nighta. Falilo mi je još snage, uvjerljivosti i liderstva. Primjerice one  'force' koju je Mel Gibson imao u "Hrabrom srcu".

Brojke možda najviše govore o "Pobunjeniku iz okruga Jones". Ocjene na IMDb-u ili RT-u najčešće nisu mjerilo kvalitete filma, baš kao niti zarada (koja je u ovom slučaju duplo manja od uloženog budžeta), ali ovaj put prilikom procjene o kakvom filmu se radi, možete se poslužiti gore spomenutim brojkama.