RECENZIJA - La isla mínima / Marshland (2014.)

SCENARIJ: Rafael CobosAlberto Rodríguez
ŽANR: Krimić, Triler
GLAVNE ULOGE:
GODINA: Javier GutiérrezRaúl ArévaloMaría Varod
DRŽAVA: 2014
TRAJANJE: Španjolska

Krimići oduvijek imaju neku posebnu čar. Priče o detektivima i ubojicama su vrlo česte, kako u knjigama, tako i u filmovima. Vjerujem da ste svi pročitali bar jednu priču Agathe Christie čije su knjige prodane u više od 2 milijarde primjeraka. Njezine knjige su među najčitanijim na svijetu odmah iza Biblije i Shakespearea. Taj fascinantan podatak govori dovoljno koliko je već spomenuti žanr omiljen među ljudima. Spomenuo sam Agathu Christie jer je njezin utjecaj na razvoj krimića bio ogroman, ali i iz razloga jer me Marshland podsjetio na njezine kriminalističke priče.

Na jugu Španjolske 1980. godine dogodila se serija brutalnih ubojstava mladih djevojaka. U grad su poslana dva detektiva Juan i Pedro  koji zajedno moraju istražiti slučaj nestanka dvije mlade djevojke za koje će se kasnije ispostaviti da su silovane i brutalno ubijene. Detektivi kreću u potragu za ubojicom koji hara već duže vrijeme zaboravljenim gradom.

Scenarij iznimno podsjeća na seriju "True Detective" koju smo gledali prošle godine, a Marshland je idealan film dok čekamo 2. sezonu serije koja izlazi uskoro. Juan i Pedro su tipičan primjer "dobrog i lošeg" detektiva. Imaju potpuno različite prošlosti i karaktere, a ovo im je prvi slučaj na kojem rade zajedno. Juan je stariji i iskusniji detektiv sa mutnom prošlosti. On je radnik koji je došao iz Francovog sistema gdje je cilj opravdavao sredstvo, a nasilje i zlostavljanje mu nisu strani. Juan nema obitelji i najbolji prijatelj mu je boca alkohola s kojom se vrlo često druži. Njegov partner Pedro  je totalna suprotost. Pedro je miran i promišljen obiteljski čovjek koji je vrlo ambiciozan i želi se dokazati kako bi što prije otišao raditi u Madrid. U njihovoj potrazi za zločincem ponekad stvarno imamo dojam da gledamo Rusta i Martya koji su im karakterno jako slični. Vjerujem da je i redatelj bio svjestan toga pa je odlučio zamijeniti uloge glavnih glumaca kako i izgledom ne bi sličili na spomenuti dvojac iz serije.

Mjesto radnje je španjolska pokrajina Andaluzija, područje uz rijeku Guadalquivir. I ovdje je vidljiva sličnost sa True Detective. Delta rijeke Guadalquivir podsjeća na lokaciju snimanja True Detective uz rijeku Mississippi. Močvarni dijelovi uz rijeke su odlična lokacija za odvijanje krimića. Vrlo često su to nenaseljena područja sa tek pokojim radoznalim posjetiteljem. Netaknuta priroda, velika rijeka, brojni kanali, šuma i trava do koljena idealna su mjesta za prikrivanje zločina.

Osim sličnosti koje su vidljive već na prvi pogled, za razliku od "True Detective" u Marshlandu se krije dosta šira priča sa još većom pozadinom. Nakon 1975. kada je završena dugogodišnja vladavina španjolskog diktatora Franca, Španjolska je postala kraljevina i demokracija. Tamošnji stanovnici proživljavali su teško razdoblje koje je odlično prikazano u filmu. Nakon diktature u kojoj nije bilo slobode i gdje je sve bilo kontrolirano od strane režima ljudi su bili prepušteni sami sebi i pomalo izgubljeni. Ruralna mjesta su poprilično zaostala, a  mlade žene moraju trpjeti maltretiranje i vrijeđanje muškaraca. Društvena zajednica je vrlo konzervativna i žene brzo dolaze na glas kao "lake". U potrazi za boljim životom djevojke traže bilo kakvu mogućnost koja će ih odvesti daleko iz rodnog kraja...

U svim krimi pričama neizostavni elementi su zločin, istraga, detektivi, potraga i potjera za počiniteljem. Ali što to uzdiže odličan krimić iznad onog prosječnog? U slučaju Marshlanda više je faktora koji ovaj film čine jako dobrim. Scenarij je već viđen puno puta, ali je pametno osmišljen i isplaniran. Tijekom filma pojavljuju se nove žrtve, ali i novi potencijali krivci što priču čini jako zanimljivom i kompleksnom. Zločini su mudro smješteni u određeno vremensko razdoblje gdje je vladao nered u društvu. Policija je prikazana kao nesposobna i nemarna što daje odraz tadašnjeg stanja u državi gdje je vladala korupcija i svatko se brinuo samo za sebe i svoje bližnje. Opće poznato je da se kriminal češće pojavljuje u zabačenim i nerazvijenim krajevima gdje ljudi nisu toliko educirani, a vlast je korumpirana i bez autoriteta. Kako to inače biva, neki će platiti za svoje zločine dok će drugi proći nekažnjeno.

Fotografija u filmu je predivna, a za nju je zaslužan Alex Catalán koji je pobrao brojne nagrade za svoj rad. Lokacije u filmu su iznimno lijepe i posebne. Tijekom dana možemo vidjeti prekrasne boje prirode, a noću se osjećamo izgubljeni u divljini gdje vrlo često pada jaka kiša koja podiže napetost. Također treba spomenuti odličnu glazbenu podlogu u filmu koja pomaže pri stvaranju atmosfere. Dvoje glavnih glumaca odlično su odigrali svoje uloge, a posebno dobar je bio Javier Gutiérrez u ulozi Juana koji je osvojio nagradu za najbolju glavnu ulogu na nekoliko filmskih festivala.

Redatelj nas odlično vodi kroz priču. Upoznaje nas sa zločinom prikazujući nam jezive scene sa samog mjesta zločina. Imamo priliku slušati šokantne istine i laži u intervjuima sa lokalnim stanovnicima te svjedočiti zanimljivoj potrazi koja će na koncu dovesti do uzbudljive potjere za ubojicom. Ako želite probuditi malog detektiva koji čuči u svima nama pogledajte ovaj odličan španjolski kriminalistički triler.

OCJENA 8/10