RECENZIJA – Io non ho paura / I’m Not Scared (2003.)

SCENARIJ: Niccolo Ammaniti
ŽANR: Krimić / Drama / Misterija
GLAVNE ULOGE: Aitana Sanchez-Gijon, Dino Abbrescia, Giorgio Careccia, Giuseppe Cristiano, Mattia DiPiero
GODINA: 2003
DRŽAVA: Italija
TRAJANJE: 108 minuta

Kada ste zadnji put pogledali film koji u vama budi emocije i koji će vas potaknuti da se prisjetite vlastitog djetinjstva? Ja nisam odavno. Sve do sada. “Io non ho paura” je film koji će vas zaista vratiti u djetinjstvo, u vrijeme bezbrižne igre i bezuvjetnog prijateljstva. Film je snimljen prema istoimenoj noveli Niccola Ammanitija, a redatelj je Gabriele Salvatores s čijim se uratkom prvi put susrećem. No usprkos tome, moram konstatirati da je navedeni redatelj danas dobio još jednog obožavatelja – mene, što dovoljno govori o dojmu koji je ovaj film na mene ostavio.

Radnja filma je smještena na jug Italije te nas vraća u 1978. godinu kada desetogodišnji dječak Michele (Giuseppe Cristiano), prilikom igre sa prijateljima u prirodi, u rupi ispod zemlje pronađe svog vršnjaka Filippa (Mattia DiPiero) koji je vidno dezorijentiran i živi u nehumanim uvjetima. Michele taj pronalazak odluči zadržati za sebe što je zaista začuđujuće jer je sve upućivalo na to da je situacija i više nego dramatična. S jedne strane ta činjenica jest začuđujuća, no s druge je i više nego logična kada uzmemo u obzir Micheleove godine s kojima povezujemo dječju naivnost i zaigranost. Pozadina otkrića neće biti toliko jednostavna kada Michele sazna da je Filippo otet te da su njemu bliski ljudi povezani s time. Tada će se on naći pred zidom i suočiti se s teškim pitanjem – hoće li, unatoč saznanjima, ostati uz svog novostečenog prijatelja do kraja ili ne? Hoće li prevladati ljubav i privrženost prema bližnjima ili pak savjest i moral?

Mogu slobodno reći da je mladi Michele pred  našim očima moralno i emocionalno odrastao što dokazuje njegov konačni izbor. Već se u tako ranoj dobi našao u situaciji da mora odgovoriti na pitanja koja bi i odrasloj osobi predstavljala nedoumicu i problem. Njegov lik je vrlo slojevito prikazan, redatelj nam direktno nije previše otkrivao što se nalazi u njegovoj glavi ili srcu, sve je to bilo pomalo šturo i nedorečeno. Gotovo je nemoguće predvidjeti njegov sljedeći potez što opravdava titulu misterije koju film nosi. Ono što moram posebno pohvaliti je gluma, iz razloga što su većina aktera djeca. Gluma naprosto ostavlja bez daha. Ono što me isto tako oduševilo je prikaz krajolika i fotografija koja je i više nego upečatljiva. Ovaj film me vratio u djetinjstvo – valjanje po sijenu i travi, podsjetio me na beskonačne vožnje biciklom i onaj osjećaj kad kasniš kući gdje te čeka zabrinuta majka. Gledajući film imala sam osjećaj da sam nekoliko godina mlađa i cijelo vrijeme sam imala onaj blagi osmijeh na licu. Iako je tema filma na prvi pogled teška, meni je više prevladala ona “dobra” strana. Isto tako, ne treba zanemariti glazbu koja je savršeno ukomponirana u film i izvrsno doprinosi samoj atmosferi.

Ono što se cijelo vrijeme proteže kroz film jest jak motiv prijateljstva i odanosti. Kroz dječje oči i postupke dobivamo uvid kako bi jedno pravo prijateljstvo trebalo izgledati. Odnos između Michelea i njegovih roditelja i sestre isto je vrlo dobro i realistički prikazan. Radi se o tipičnoj patrijahalnoj obitelji, gdje je otac glava obitelji, a majka privržena djeci. Što se sestre tiče, dobili smo zaista dirljiv bratski odnos prepun ljubavi i povezanosti. Jedina zamjerka se odnosi na nedovoljno razrađen motiv otmice malog Filippa. Zapravo ni u jednoj sceni nismo saznali konkretan razlog otmice, osim naravno očiglednog - novca. Ali novca za što? Da li se ovdje možda radi o mafiji ili pak postoji neki drugi razlog? Preostalo nam je samo nagađati i razviti neku svoju teoriju kako bi dobili odgovor na navedeno pitanje.

Gledajući “Io non ho paura” dobiti ćete uvid u dva potpuno suprotstavljena svijeta. Jedan je svijet djece prikazan kao bezbrižan, pun prijateljstva, igre, ali i prateće naivnosti koji se odvija na otvorenom i u prirodi. Drugi svijet je svijet odraslih pun briga, straha i anksioznosti čija se radnja odvija u mračnim, malim i zatvorenim mjestima. Treba napomenuti da naglasak u filmu nije na odraslima već isključivo na psihološkoj karakterizaciji djece i njihovom odrastanju. Upravo u tome leži njegova čar. Osobno bi ovaj film zbog navedenog okarakterizirala kao dramu s ponekim elementima misterije. Ne preostaje mi ništa drugo nego da vam za kraj preporučim ovaj talijanski film te da se zahvalim Gabrieleu Salvatoresu što me na dva sata vratio u djetinjstvo. Pamtiti ću ovaj film još dugo.